Zoekmachine optimalisatie voor Dummy’s

HM texelVaak wordt er heel specialistisch gesproken over hoe het komt dat je goed of slecht scoort bij de zoekmachines (Google). Ik ga proberen dit wat te versimpelen, zodat iedereen beter begrijpt hoe ‘zoekmachine optimalisatie’ ofwel SEO werkt. Aangezien ca. 90% van de zoekopdrachten met Google gedaan worden, zal ik mijn verhaal hierop toespitsen.


Organische zoekopdracht
Dit is een term die vaak gebruikt wordt. Dit betekent eigenlijk de uitkomst van de zoekopdracht zonder dat hiervoor betaald is. Betaalde advertenties zijn makkelijk te herkennen, die uitkomsten dragen een logo met ‘adv’. Dus wil je makkelijk hoog scoren, dan is de kortste weg om je portemonnee te trekken. Je hoeft dan ook niet verder te lezen.

Coca Cola en Google
Hoe het algoritme (de manier waarop Google bepaalt wie hoog en wie laag scoort) precies werkt, is tot op de dag van vandaag nog geheim. Het lijkt een beetje opCoca Cola, we kennen het allemaal, maar niemand weet de exacte formule. Maar een aantal zaken weten we wel. Een paar wil ik er uitlichten.
Relevantie
Google vind het belangrijk dat wat je vertelt er ook toe doet.
Dit betekent dat hetgeen je op de website zet ook betekenis moet hebben. Google houdt niet van dubbele teksten. Dus ga niet teksten ergens anders vandaan kopiëren, want de kans wordt dan groter dat je helemaal niet meer gevonden gaat worden. Ook specialisatie helpt, algemene info werkt minder goed. Ga dieper op de materie in.

Keywoorden
Google wordt steeds slimmer om goede teksten te herkennen.
Je hoort wel eens dat je teksten moet schrijven met gebruik van je keywoorden. Natuurlijk moeten je kernwoorden terugkomen in je tekst. Deze woorden zijn de essentie van wat je doet en wie je bent. Ook je vestigingsplaats moet je noemen. Maar doe dit zeker niet eindeloos. Google claimt dat ze steeds beter wordt in het herkennen van teksten die voor Google geschreven zijn of dat het echte tekst is.

Technische staat van de website
Google beoordeelt wel hoe de staat van je website is.
Staat er heel veel reclame op? Is deze bijvoorbeeld mobiel vriendelijk? Maar hier wil ik nu niet op ingaan. Immers dit is een stuk geschreven voor dummy’s. Maar het is belangrijk dat dit goed geregeld is. Zorg dus dat je website gebouwd is door een professional. Let op: Optimalisatie van je website (op het technische gedeelte na), is iets dat bij marketing thuis hoort, niet bij de webbouwers. De meeste webdevelopers denken hier natuurlijk anders over.

Google past regelmatig zijn algoritme aan.
Al zou je vandaag hoog scoren, dit wil niet zeggen dat dit morgen ook zo is.
Google past heel regelmatig het algoritme aan. Dus ga er niet van uit dat als alles goed geregeld is, dat het morgen ook zo is. Maak je dus ook niet te druk als je op korte termijn plots iets minder goed scoort.

Autoriteit
Als Obama iets roept, dan hoort gelijk de halve wereld het.
Als een straatzwerver iets roept, dan hoort misschien alleen een het. Met internet is het niet anders. Hoe hoger je autoriteit, hoe hoger je in de zoekopdracht komt. Als anderen je website vermelden, helpt dit zeker. Vroeger deed men aan link ruilen, dit was heel belangrijk (hoe meer vermeldingen, hoe beter), tegenwoordig niet meer (zo). Hoeveel dit nog bijdraagt is onbekend. Maar ga zeker niet zo maar overal je link laten noemen op sites in Rusland of ergens anders op de wereld. Ook vermeldingen op startpagina’s is steeds meer twijfelachtig. De experts zijn hier niet over uit hoe belangrijk dit (nog) is. Je hoort wisselende meningen hierover.

Maar je kunt je autoriteit ook op andere manieren verhogen. Zorg dat je over expertise beschikt, schrijf daar ook over. Zet social media in. Ga discussies aan in groepen en andere platforms. En schrijf een blog zoals deze…

Bezoekersaantallen
Tja, deze is natuurlijk overduidelijk.
Hoe meer bezoekers je hebt, hoe beter je in de ranking tevoorschijn komt. Maar als dit bij jou niet het geval is, zorg dan dat je in zoekwoorden die niet vaak gebruikt worden je specialiseert. Dus ga dieper in op de materie. Dan onderscheid je je ook. En dat is wat Google wil, geen eenheidsworsten…

Google zelf
Geef je bedrijf op bij Google maps.
Meld je URL bij Google aan. Gebruik ookGoogle plus. Onderzoek heeft aangetoond dat Google plus (op de tweede plaats verrassend Pinterest, bron: Search metrics) nog steeds mee werkt aan positieve ranking. Veel beter dan bijvoorbeeld Facebook of Twitter.

Lokaal
Google heeft zelf aangegeven dat ze lokaal steeds belangrijker gaat vinden.
Dit is ook logisch. Je zoekt een kapper in je woonplaats, niet in Nederland. Onderzoek door Tribal toont aan dat als je bijvoorbeeld ‘kledingwinkel’ zoekt, 65% van de uitkomst lokaal is. Sluit hierbij dus aan! Zorg dus dat je website dus ook bij andere lokale websites genoemd staat. Dit verhoogt weer je autoriteit. En laten we eerlijk zijn, om dit soort vermeldingen te krijgen is een stuk makkelijker dan op grote sites. Overigens, links ruilen met andere websites, werkt niet als het gaat om een betere ranking te krijgen.

Hoeveel woorden
Er wordt nog steeds met open mond van verbazing gereageerd als men hoort wat het ideale woorden aantal is. Onderzoek, gedaan door Searchmetrics (de grootste dataverzamelaar na Google) toont aan, dat het ideale woorden aantal 1500+ is. Dit klinkt zo tegenstrijdig met de huidige tendens. Immers wie leest er nog hele lappen tekst. Maar als je concurrent boven je staat, kun je hier wellicht het verschil maken, door meer tekst te plaatsten. Het verhoogt je autoriteit en Google rankt je beter.

Aantal links
Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat je veel links moet hebben op je pagina om optimaal beoordeeld te worden door Google. Laat je mond nog maar even open staan, 100+ links op je pagina. Veel mensen schrikken van dit aantal, maar vaak heb je zonder het te merken al een flink aantal links op je pagina staan (interne en externe links). Meer dan je vaak denkt (links naar je andere pagina’s, contact, social media, etc). Maar ga nou niet van elk woord in je tekst een link maken. Onthoud dat je teksten voor je lezers moet maken, niet voor Google.

Optimaal voor Google
Ik heb vorig jaar een uitleg van Google zelf bijgewoond.
Daar werd iets opmerkelijks gemeld. Mocht je de pagina optimaal gemaakt hebben voor Google, dan wordt je nooit hoog gevonden. Google gelooft namelijk niet in perfectie! Als het optimaal geoptimaliseerd is, dan heb je dit dus duidelijk voor Google gedaan en dat is het laatste dat ze willen. De eisen van Google zijn ook zo opgesteld, dat ze een conflict geven met zichzelf.

Nog even wat termen
Panda: Dit was een update van Google in het algoritme die beter beoordeelt of websites goede of slechte content aanbieden (eenheidsworst)
Venice: Een update van Google die zorgt ervoor dat lokaal belangrijker is dan landelijk
Penguin: Een update die o.a. websites straft die links inkopen of andere vormen van ‘bedrog’ gebruiken
Exact Match Domain: Deze kijkt welke keywoorden in de URL staan en waardeert dit beter
Top Heavy: Kijkt of er veel reclame op de website staat en waardeert negatief
Mobile friendly: Websites die goed zichtbaar zijn op mobiel of tablets, worden beter gewaardeerd. Vaak wordt de term ‘responsive’ gebruikt. Dit betekent dat de pagina zich aanpast aan het scherm van de bezoeker. Een ander alternatief is om een speciale mobiele website te ontwikkelen. Beiden worden positief beloond door Google. Test hier of je website ‘mobile friendly‘ is.

Tot slot
Eigenlijk is het belangrijkste wat Google zelf meldt
: ’schrijf of maak geen websites en teksten voor Google. Maak goede websites voor je publiek, zorg voor meerwaarde en expertise. Als je dit doet, zorgen wij dat je goed gevonden gaat worden.’ En zo is het!

Met dank aan: Marketing Rendement, GoogleDDMA, Marcus Tober(Search metrics), Jos de Wolf, Edwords, Tribal, Search Engineland enFrankwatching

Henk Meijer

Andere artikelen:

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s