‘We gaan een interessante pubertijd tegemoet’

Koopplein in de wereldWe hebben een feestje deze week: ons bedrijf Koopplein.nl bestaat tien jaar. We hebben een interessant decennium achter de rug waarin de ontwikkelingen elkaar snel opvolgden. Maar ik denk dat er de komende tien jaar nog veel meer gaat veranderen. En snel. Kortom, we gaan een interessante pubertijd tegemoet! Daarin staat één begrip centraal: mobiel. Want het is nog slechts een kwestie van tijd dat de mobiele browser de desktop browser passeert.

Volgens Adobe gebeurt dat in 2017. Dat betekent dat webontwikkelaars en ontwerpers terdege rekening moeten houden met mobiele browsers. Ook wij spelen daar al op in met een mobiele website en advertentiepakketten die zijn afgestemd op mobiel gebruik van Koopplein.nl. Overigens is het nu nog zo dat zo’n 25 procent van het websitebezoek verloopt via een smartphone, maar slechts tien procent van de inkomsten is direct terug te leiden tot shoppen via een smartphone. Adobe baseert zijn analyse op meer dan 500 miljard geanonimiseerde en gecombineerde bezoeken aan zevenduizend websites in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, elfduizend websites in Noord-Amerika en meer dan 200 miljard bekeken video’s over de hele wereld.

Dat we steeds meer met onze mobiel gaan doen, is logisch. Uit cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat momenteel 84 procent van de Nederlanders een smartphone heeft en dat aantal groeit nog steeds. Vooral onder ouderen is een inhaalslag gaande. Inmiddels heeft ruim de helft van de vijfenzestigplussers een smartphone en 97 procent van de jongeren tussen 12 en 19 jaar.

Tablet
Uit het naslagwerk Marketingfacts Jaarboek 2015-2016 van Danny Oosterveer, Remi van Beekum en Yorick Voorthuijzen blijkt dat ook de tablet een geliefd gadget is; ongeveer 60 procent van de Nederlandse huishoudens heeft er een of meer.
Terwijl smartphones vooral onderweg worden gebruikt om te WhatsAppen, sms’en of e-mailen is de tablet vooral populair om thuis te gamen, video’s te bekijken en te surfen op internet. De meeste mobiele aankopen gebeuren nog steeds via de tablet. Veel websites zijn nog niet of slechts ten dele geschikt voor mobiel gebruik, waardoor het prettiger is om lekker thuis op de bank met je tablet online aankopen te doen. Bovendien staan veel consumenten nog wantrouwig tegenover betalingen doen via de smartphone. Overigens groeit het aantal mobiele websites snel. Bedrijven zien steeds meer het belang van een goede mobiele site. Daarnaast wordt dit flink gestimuleerd door Google, die voor mobiel geoptimaliseerde landingspagina’s voorrang geeft in de zoekresultaten.

Brood in lokale handel
Terug naar ons jubileumfeestje. Al ruim voor onze tiende verjaardag was de omschakeling naar mobiel ingezet, maar toen Koopplein in 2005 het daglicht zag, hadden we niet kunnen vermoeden dat de ontwikkelingen zo snel zouden gaan als ze zijn gegaan.
Gelukkig hebben wij vanaf het begin flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze website en heeft QBall Internet ons daar goed in ondersteund. Koopplein.nl is ontstaan op Texel. Oprichter en Texelaar Peter Dral zag kansen voor een lokaal online handelsplatform als plaatselijke tegenhanger van het Grote Marktplaats. En ondanks de komst van nog een grote speler – Speurders van De Telegraaf dat in 2004 startte- zag hij er brood in om lokaal vraag en aanbod online bij elkaar te brengen. Geen lange reistijden of hoge verzendkosten en nauwelijks risico op fraude en oplichting. Alle handel vindt immers plaats in je eigen woonplaats. Dus is er meer controle. Hij startte een pilot op Texel die binnen de kortste keren heel succesvol was. Particuliere adverteerders mogen gratis en onbeperkt rubrieksadvertenties plaatsen en het lokale MKB kan adverteren met buttons, banners en promoblocs tussen de particuliere content. Daardoor ontstaat een compleet en aantrekkelijk aanbod. Adverteerders bereiken direct een interessante – lokale- doelgroep. Als plaatselijke bakker op Texel zit je immers niet te wachten op klanten uit Limburg.

Het lokale succes maakte Dral nieuwsgierig naar de landelijke mogelijkheden. Samen met zakenpartner Kees-Jaap van der Kooi en ondersteund door franchisespecialist Koelewijn & Partners startte hij in juli 2007 met een full franchisemodel van Koopplein.nl; een netwerk van lokale online handelsplaatsen dat landelijk werd uitgerold. Binnen een half jaar waren er 15 franchisenemers in Nederland actief. Door snelle groei werd uitbreiding noodzakelijk en in 2009 werd ik aangesteld als franchisemanager. In 2011 hebben Kees-Jaap en ik de aandelen van Dral overgenomen en sindsdien zijn wij gezamenlijk directeur/eigenaar van Koopplein.nl. In dat jaar hebben we de huisstijl en lay-out grondig vernieuwd en werd de basis gelegd voor toekomstige uitbreidingen aan de website.

Nichemarkt
Inmiddels is Koopplein.nl actief in zo’n honderd gemeenten in Nederland. De realisatie van lokale online handelsplatformen was destijds een niche in de markt en heeft sinds 2005 veel navolging gekregen.
Think global, act local, waar ik eerder al eens een blog aan wijdde, is tegenwoordig gemeengoed. Steeds meer retailers richten zich online op de lokale markt. Een goede verbinding tussen online en offline is voor bedrijven een must. En de consument vindt het prettig om online lokaal te shoppen; de alarmerende verhalen over fraude en oplichting via landelijke spelers als Markplaats maken consumenten angstig voor online aankopen bij andere particulieren of bedrijven die ze niet kennen. Lokaal voelt dat net even prettiger en vertrouwder. Nog los van de overige voordelen van het aan- en verkopen in je eigen omgeving.

Schijnveiligheid
Steeds meer consumenten ervaren het gemak van Koopplein.nl.
Met de groei nemen echter ook de bedreigingen toe. Wij krijgen steeds meer te maken met lokale concurrentie. Niet zozeer van andere online marktplaatsen, maar van lokale Facebookpagina’s die vraag en aanbod samenbrengen. De lokale initiatieven op Facebook schieten als paddenstoelen uit de grond. De lokale webshops en particulieren die hier hun spullen aanbieden, ogen betrouwbaar en door het plaatselijke karakter ben je al snel geneigd dat superkoopje aan te schaffen. Dat deze Facebook-platforms helemaal niet zo betrouwbaar zijn, bleek wel tijdens de tv-uitzending van het Avrotros-programma Opgelicht van 6 oktober jl. Daarin werd de malafide handel en wandel doorgelicht van zo’n leuke dame met een webshopje in kinderkleding. Juist door het lokale karakter trapten veel kopers erin. Zij kochten kleding die nooit werd geleverd. Op zulke platforms kan iedereen adverteren. Vaak zijn ze opgericht door een particulier die zich over het algemeen niet erg bezighoudt met het beheer en de controle van zo’n pagina. Juist daar ligt de kracht van Koopplein: wij werken met lokale exploitanten die hun brood moeten verdienen met Koopplein. Zij hebben belang bij een betrouwbaar platform en controleren dagelijks alle rubrieksadvertenties. Mede doordat ze de lokale markt kennen komt oplichting snel aan het licht. Malafide verkopers worden direct verwijderd.

En zoals onze allereerste particuliere adverteerder in 2005, Nea Eelman, opmerkte: ‘De kopers die ik via Koopplein krijg, zijn veel serieuzer dan via Facebook. Daarom adverteer ik nog steeds op Koopplein. En met veel succes!’

Henk Meijer Google

Henk Meijer is directeur van Koopplein.nl en LinkedIn-specialist. Hij is binnen de Kooppleinorganisatie o.m. verantwoordelijk voor het online beleid en de werving van licentienemers. Koopplein.nl is een landelijk dekkend netwerk van 265 lokale handelsplaatsen op internet welke middels franchise worden geëxploiteerd.

Andere artikelen:

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s