Adblockers, een uitkomst of een bedreiging?

Koopplein.nlHet gebruik van adblockers is vooral in het afgelopen jaar explosief gegroeid. De gebruikers zijn enthousiast: geen advertenties meer, websites laden sneller en als gebruiker blijft je privacy beter gewaarborgd. Grote aanbieders als Adblock en Adblock Plus claimen tientallen miljoenen gebruikers en een forse stijging in 2015. Alleen maar voordelen dus. Of toch niet? Want hoe betaalbaar blijft ons internet als we advertenties blokkeren? En is dat ethisch wel verantwoord?

Vooral jongvolwassenen gebruiken adblockers. Inmiddels maakt meer dan de helft (54%) van de mannen tussen 18 en 29 jaar gebruik van plug-ins om advertenties te weren. Ook tieners installeren steeds vaker adblockers. De groep 30+ is er veel minder actief mee. Maar wereldwijd stijgt het gebruik schrikbarend snel. Inmiddels zijn er al honderden miljoenen gebruikers. Adblockers worden door de meeste gebruikers vooral ingezet om opdringerige advertenties – denk aan pop-ups en niet weg te klikken reclameboodschappen- tegen te gaan en de privacy te beschermen. Trackers plaatsen cookies op je computer waarmee je surfgedrag wordt bijgehouden en vervolgens krijg je ongevraagd persoonlijke aanbiedingen en advertenties voorgeschoteld. Veel gebruikers ervaren dit als een schending van hun privacy.

De meest gehoorde redenen voor gebruik:

  • tegengaan storende en opdringerige reclameboodschappen
  • vermijden retargeting (het voortdurend aangeboden krijgen van vergelijkbare informatie/diensten als waarop de gebruiker eerder heeft gezocht)
  • beschermen van de privacy
  • sneller laden van websites doordat niet alle onderdelen geladen hoeven te worden
  • beperken datagebruik

En hoewel reclame voor mijn bedrijf essentieel is, kan ik mij vinden in een deel van de kritiek. Ook ik word er ziek van om de hele maand advertenties te zien over Aruba, simpel en alleen om dat ik één keer heb gekeken wat een ticket naar dat eiland kost. Maar ik zie toch liever een boodschap die gegenereerd is door een trackingcookie (Aruba), dan een boodschap die willekeurig gegenereerd is. Op advertenties over bijvoorbeeld damesondergoed zit ik helemaal niet te wachten.

Hoe werkt het
Een adblocker biedt browsers een flinke lijst trefwoorden die betrekking heeft op adverteren en reclame. Als zo’n trefwoord wordt gevonden in een website, wordt dat onderdeeltje van de betreffende website geblokkeerd. Daardoor laden websites sneller; de advertenties hoeven immers niet opgehaald te worden. Zeker bij internetten via een smartphone levert dat tijdsbesparing op. Adblockers houden ook malware tegen waarmee advertenties worden verspreid en ze blokkeren de trackers die ik net al noemde, waarmee je gangen op het internet eenvoudig gevolgd kunnen worden. De plug-ins, er zijn gratis en betaalde versies, zijn eenvoudig te downloaden voor android en desktopbrowsers en sinds heel recent ook voor iPhone en iPad. Apple biedt in haar besturingssysteem iOS 9 ook de mogelijkheid adblockers te installeren.

Keuzevrijheid
De voordelen van adblockers worden uitvoerig belicht. De nadelen blijven daarentegen vaak onderbelicht. Wie bepaalt bijvoorbeeld of en welke advertenties je te zien krijgt? Dat zou je toch zelf moeten kunnen bepalen? En is het ethisch verantwoord dat jij als gebruiker bepaalt of je advertenties wilt zien, terwijl je wel zonder verdere verplichtingen gratis gebruikmaakt van de content op die website? In Duitsland spanden ProSiebenSat 1 en RTL een rechtszaak aan tegen Adblock Plus maar ze haalden bakzeil: volgens de rechter is het gebruik van adblockers legaal, ondanks de keuzevrijheid die wij in onze democratie hebben. Het gebruik van adblockers versterkt de vrij algemene aanname dat internet gratis is, omdat mensen al betalen voor hun internetverbinding.

Ze gaan eraan voorbij dat de content gratis is, omdat deze wordt betaald uit advertentie-inkomsten. En daarmee kom ik op een gevoelig punt, want uit onderzoek is gebleken dat maar 20 procent van de internetgebruikers met een adblockplug-in bereid is te betalen voor content in ruil voor websites zonder advertenties. Daaruit blijkt dat uitgevers nog veel werk te verzetten hebben in de opvoeding van consumenten dat gratis niet gratis is.

‘Gratis’ internet wordt betaald door adverteerders. Vanwege de adblockers wordt steeds vaker gebruikgemaakt van premium use: bepaalde (basis)informatie is gratis. Wil je meer weten dan moet je betalen. Ook de optie pay per use is in opmars; je betaalt per keer voor de informatie die je opvraagt. Ook meer subtiele vormen van reclame doen hun intrede, zoals native advertisement, waarbij commerciële artikelen zijn verpakt in een mooi objectief ogend stukje tekst. Daardoor wordt het onderscheid tussen inhoudelijk objectieve content en reclame steeds vager. De vraag is of je daar als consument op zit te wachten.

Andere bedrijven kiezen voor een consumentvriendelijker manier om bezoekers te wijzen op de noodzaak van reclame. Zoals Tweakers. Die maakt bezoekers van hun website met een opvallende boodschap erop attent dat zij de reclame-inkomsten nodig hebben:

‘ Je blokkeert onze banners 😦

Hoi! We zien dat je waarschijnlijk AdBlock, Ghostery, NoScript of andere software gebruikt die onze banners ontregelt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je Tweakers in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door Tweakers te whitelisten of beleef Tweakers bannervrij en word abonnee! Lees hier meer over ons verdienmodel.

Dubieus gedrag
Op de adblock-aanbieders zelf is het nodige aan te merken. Zij verdienen aan de advertenties die ze voor hun gebruikers blokkeren. Daarnaast lijkt sprake van willekeur, want sommige advertenties, de ‘niet-opdringerige’, worden wél doorgelaten. Video’s en knipperende banners en buttons niet. Dat betekent dat de consument niet zelf kan kiezen wat hij storend vindt. Daarnaast zijn er sterke vermoedens dat bedrijven als Microsoft en Google de adblock-aanbieders betalen – tot wel 30 procent van de inkomsten uit deze reclames- om in elk geval deze niet-opdringerige advertenties door te laten.

Ook op aanbieders die kiezen voor een middenweg, zoals Ghostery, is kritiek. Deze plug-in blokkeert in principe alleen de zogeheten trackers die je surfgedrag op internet kunnen volgen. Maar het verdienmodel van dit bedrijf richt zich op de verkoop van data van zijn gebruikers aan advertentiebedrijven….

Adblockers alleen maar negatief?
Beslist niet. De reclamewereld is in rap tempo aanzienlijk veranderd. Zonder dat je het als consument weet, wordt er veel informatie over je verzameld, waarmee commerciële partijen over jouw rug hun voordeel meedoen. Niet chique en voor verbetering vatbaar. Dat vraagt een aanpassing van twee kanten: enerzijds moeten reclame-aanbieders investeren in andere (lees betere) vormen van advertisement en anderzijds moet de consument accepteren dat niet alles gratis kan; je accepteert reclame of je betaalt voor content. Of een beetje van beide.


Tot mijn verbazing reageert de reclamewereld vooralsnog lauw op de explosieve stijging van het gebruik van adblockers, terwijl volgens mij de impact behoorlijk groot kan worden. Dat denkt ook Christian van Thillo, directeur van mediabedrijf De Persgroep, uitgever van onder meer NRC, Algemeen Dagblad en de Volkskrant. Hij stelt dat momenteel zo’n 15 procent van de advertenties wordt geblokkeerd door een adblocker en dat dit aantal alleen maar zal stijgen. In een interview met de NOS liet hij onlangs weten dat de online-omzet van De Persgroep nu zo’n 10 tot 15 procent is van het totaal, maar dat adblockers ‘de doodsteek zijn van onze toekomst’.

Misschien loopt het niet zo’n vaart, zoals advies- en onderzoeksbureau PWC stelt, maar meer aandacht verdient het wel. PWC voorspelt een historisch omslagpunt in 2017: dan zullen Nederlandse consumenten en adverteerders voor het eerst meer geld uitgeven aan digitale media dan aan fysieke media.

Maar het blijft natuurlijk toch de vraag waar je als reclamemaker je geld op wilt inzetten: op consumenten die mogelijk geïnteresseerd zijn in je product of op mensen die aangeven geen interesse te hebben, met andere woorden de gebruikers met een adblocker? De eerste groep staat wel open voor reclame en waarschijnlijk is hier een hogere conversie te behalen. Maar ook hier dreigt een overkill en ligt het installeren van de adblocker op de loer: reclameboodschappen kunnen immers aan een kleinere doelgroep worden getoond, waardoor deze groep mogelijk overspoeld wordt door een reclamegolf en alsnog afhaakt.

Zelfregulering
Ik geloof dat de meeste gebruikers het helemaal niet zo erg vinden om advertenties te zien. Het is de overkill die irritatie opwekt. En dat moeten we vermijden. Ik verwacht dat de markt zich op dit punt zelf wel reguleert. Creatieve geesten hebben hierbij natuurlijk wel een voorsprong.

Er zijn trouwens ook adblockers waarbij je als gebruiker zelf bepaalt in welke mate je advertenties toelaat. Mijn bedrijf Koopplein.nl werkt met advertenties van het lokale MKB. Zo kunnen we het gebruik van onze digitale marktplaats gratis houden voor de consument. Die mag gratis en onbeperkt advertenties plaatsen. Dit kan alleen als wij ook bedrijfsmatige advertenties laten zien. Mocht het aantal gebruikers met adblockers toenemen, dan voorzie ik dat ook wij maatregelen moeten nemen. Want zonder reclame-inkomsten kunnen wij geen programmeurs aan het werk zetten en servers laten draaien. Waarschijnlijk zullen we net als Tweakers starten met een vriendelijke pop-up. Maar als dat niet werkt, dan installeren ook wij mogelijk anti-adblockers, zoals ook de Washington Post al deed. Vooralsnog kijken wij de kat uit de boom.

Ik ben ervan overtuigd dat voor consumenten met een realistische kijk op adverteren de gratis (internet)zon wel blijft schijnen en dat adblockers uiteindelijk bijdragen aan een kwaliteitsverbetering van online-marketing.

Henk Meijer Google

Henk Meijer is directeur van Koopplein.nl. Hij is binnen de Koopplein organisatie o.m. verantwoordelijk voor het online beleid en de werving van licentienemers. Koopplein.nl opereert landelijk en exploiteert ruim 80 lokale online marktplaatsen in heel Nederland.

Andere artikelen:

 Koopplein.nl

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Adblockers, een uitkomst of een bedreiging?

  1. Pingback: 110 tips om goede social media posts te maken. | Koopplein.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s