Online ondernemen: meer dan alleen een website!

Een onderwerp dat uitnodigt tot een brede discussie, maar waarbij het veel interessanter is om de diepte in te gaan en de pijnpunten te benoemen, zodat je de vinger kunt leggen op de zere plek. Mijn gesprekpartners zijn eigenaren en besluitnemers van uiteenlopende franchiseorganisaties. Of het nu om startende formules gaat of om gerenommeerde merken, zij komen veelal dezelfde problemen tegen.

Trage implantatie

Het is mijn ervaring dat veel organisaties traag zijn met de implementatie van nieuwe toepassingen en dat ze achter de feiten aan lopen als het gaat om integratie van het hele online-spectrum in hun bedrijf. De overtuiging dat het bedrijf ‘iets’ moet met online media is latent aanwezig, maar welke media ingezet moeten worden en op welke manier wordt onvoldoende onderzocht.

Natuurlijk kan een campagne op steekwoorden of geografische ligging via Google Adwords effectief zijn. Maar is het de beste strategie? En hoe verhouden de kosten zich tot het resultaat? E-mail nieuwsbrieven, Facebook en Twitter zijn meestal wel al onderdeel van de marketing, maar vaak wordt het gebruik daarvan onvoldoende benut; met een beperkt budget en veel creativiteit kun je opzienbarende resultaten behalen bij het verhogen van je sales, een betere naamsbekendheid of het vinden van nieuwe franchisenemers.

De meeste franchiseketens zijn hard franchiseorganisaties in de retail: met winkels in de stadscentra en een centrale webshop die online sales moet genereren en de offline-winkels moet versterken. Dat vereist zowel een brede als een gerichte online aanpak. Breed door het gebruik van meerdere online media, gericht door de gekozen media effectief in te zetten.

Er zijn grofweg drie manieren om online te ondernemen:

  • webshops; je wilt sales genereren met een online winkel (B2C)
  • naamsbekendheid; door je aanwezigheid op internet, wil je dat consumenten je naam regelmatig tegenkomen (B2C)
  • prospects vinden; je bent op zoek naar ondernemers (franchisenemers) die jouw formule willen starten. (B2B)

Het moge duidelijk zijn, dat het bovenstaande in elkaars verlengde ligt, maar toch om een eigen online-strategie vraagt. En daar ontbreekt het vaak aan: alles wordt op een hoop geveegd.

 

Social media

De eerste vraag die je als organisatie moet stellen met betrekking tot social media is: ‘wie regelt wat in mijn organisatie?’ Dus wat regel ik zelf als franchisegever en wat laat ik bij mijn franchisenemer. In een ideale wereld zou je alles zelf regelen, zodat het ook wordt uitgevoerd zoals jij dat wilt. In onze huidige maatschappij, waarin social media een enorme vlucht hebben genomen kun je in het gunstigste geval richtlijnen opstellen en eventueel bijsturen. Je franchisenemers monddood maken kun je niet, en is natuurlijk ook niet wenselijk.

Een paar belangrijke handvatten voor een goed social mediabeleid:

  • zorg voor een ‘code of conduct’. Een gedragscode waarin staat vastgelegd welke normen en waarden je bedrijf hanteert in het naar buitentreden via social media. Wat mag wel worden geschreven en wat wil je liever niet benoemd hebben. Denk ook aan scenario’s als er iets echt goed misgaat. Zorg voor een duidelijk draaiboek waarin staat hoe in zo’n situatie moet worden gehandeld. Meest effectief is zo’n vorm van zelfregulering als deze tot stand komt in overleg met de franchisenemers zelf.
  • geef aan wat in de omschrijving van de diverse social media-accounts moet staan over het bedrijf. Met andere woorden: geef je franchisenemers duidelijk aan hoe zij bijvoorbeeld hun Linkedin-profiel moeten opstellen. Dit kun je goed sturen door te verzoeken jouw omschrijving van het bedrijf te gebruiken. Dat geldt ook voor de werknemers van de franchisenemer; ook zij dragen bij aan de uitstraling van jouw organisatie
  • stimuleer positief gedrag. Heeft iemand een leuke post geschreven, beloon dit dan. Dat kan natuurlijk in verschillende vormen en hoeft heus niet altijd geld te kosten; een persoonlijk bedankje doet ook al veel.
  • houd in de gaten wat er wordt geschreven over je bedrijf. Reageer snel als iets uit de hand dreigt te lopen.
  • durf los te laten en geef franchisenemers en werknemers de ruimte om te posten. Alleen dan kun je een sterk online merk worden. Uitgangspunt is immers dat iedereen de formule naar een hoger plan wil trekken
  • last but zeker not least: geef trainingen aan iedereen in de organisatie. Hiermee kun je bovenstaande punten gemakkelijker implementeren en komt er bovendien meer begrip.

Google

Het belang van de Google zoekmachine is gigantisch en dat weten ze in Californië ook. Iedere Amsterdamse pizzeria wil bovenaan de lijst met zoekresultaten staan als ik de zoekopdracht ‘pizza Amsterdam’ intyp. Er worden dan ook forse bedragen geboden om met een betaalde vermelding bovenaan te staan in de resultaten. Het is echter slimmer en beter om te proberen hoog in de organische (onbetaalde) zoekresultaten te eindigen. Dit kost meestal aanzienlijk minder.

Hiervoor komen vooral kennis en creativiteit om de hoek kijken. Natuurlijk laat ik nu niet het achterste van mijn tong zien, maar er zijn wel verschillende manieren die eraan kunnen bijdragen dat je bedrijf beter gevonden gaat worden. Die zijn te complex om hier kort te bespreken, maar om je een beetje op weg te helpen:

  • 84% van alle zoekopdrachten bij Google is lokaal (mobiel zelfs 88 procent). Doe hier je voordeel mee.
  • ‘longtail’ Dat zijn zoekopdrachten die uit meer dan vier woorden bestaan. Deze beschrijvende zoekopdrachten zijn goedkoper dan algemene kernwoorden. Ontdek welke zoektermen interessant kunnen zijn voor jouw onderneming. Zo wil elke makelaar in Amsterdam bovenaan staan bij de zoekopdracht: ‘makelaar Amsterdam’. De zoekopdracht: ‘huis kopen in Amsterdam’ wordt minder vaak gegeven, maar biedt wellicht toch nog een interessant volume voor jou als kleinere makelaar.
  • schiet niet met hagel, maar heel gericht. Probeer niet op alle zoektermen zo hoog mogelijk te komen. Zeker voor kleinere organisaties wordt dit lastig. Kies heel bewust waar je (hoog) tevoorschijn wilt komen.

Strategie bepalen

Wil je consumenten vinden dan vereist dat een andere strategie dan B2B en moet je in veel gevallen andere platforms gebruiken. Consumenten zijn vooral actief op Facebook. Is je doelpubliek jonger, dan zou ik zeker ook Instagram en Pinterest inzetten. Facebook biedt goede mogelijkheden om heel gericht het juiste publiek te vinden.

LinkedIn is een heel geschikt platform om nieuwe prospects te vinden. Zeker door de uitgebreide (betaalde) mogelijkheden, kun je beslist de juiste mensen vinden en benaderen.

Voor al deze platforms geldt:

  • zorg voor publiek (ik zou je daarmee kunnen helpen); hoe meer mensen je boodschap lezen, hoe beter het is. Je 1ste lijn vrienden hoeven niet direct je doelpubliek te zijn. Dat kan ook in de 2de of 3de lijn zitten. Gemiddeld heeft iemand circa 160 volgers. Dus als je 100 volgers erbij krijgt, is jouw netwerk gegroeid met ca. 16.000 mensen. Daar zitten altijd potentiële klanten tussen.
  • vermaak je volgers. Dat betekent dat je niet alleen wervende boodschappen voor je eigen bedrijf post, maar ook regelmatig iets anders plaatst dat positief, leuk of interessant is. Zorg voor een goede balans.
  • sociale media draaien om interactie; dat betekent niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Ga het gesprek aan met degenen die reageren. Ook, of misschien juist, als dat negatieve reacties betreffen.

Tot slot heb ik nog een belangrijke tip: word lid van de DDMA (Data Drive Marketing Association). Dat is wat mij betreft een must voor iedere franchiseorganisatie.  De DDMA zorgt niet alleen voor de privacy waarborg, maar organiseert ook regelmatig (gratis) workshops voor zijn leden over online marketing. Verder zijn ze initiatiefnemer van jaarlijkse bijeenkomsten als ‘Friends of search’. Kennis wordt hier vergaard en gedeeld. Een absolute aanrader.

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen en reacties van mijn tafelgenoten op 1 oktober en hoop dat deze blog zal bijdragen aan een leuke discussie. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

 Henk Meijer Google

Henk Meijer (55) is directeur-eigenaar van Koopplein.nl. Hij is binnen de Koopplein-organisatie o.m. verantwoordelijk voor het online-beleid en de werving van nieuwe licentienemers. Koopplein.nl opereert landelijk en exploiteert ruim 80 lokale online marktplaatsen in heel Nederland.

Andere artikelen:

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Online ondernemen: meer dan alleen een website!

  1. Pingback: Online ondernemen: meer dan alleen een website! | krimpenerwaardblog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: