Is een veilig handelen op internet een utopie?

Phishing, DigiD- en credit cardfraude, spyware, (anti-)virussoftware, pharming, hacking, D-dos-aanval, ransomware, catfish, spoofing. Bekende begrippen? Tien jaar geleden hadden we er nog nooit van gehoord. Tegenwoordig kom je ze vaker tegen dan je lief is. Internet is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar helaas ook de daarbij behorende criminaliteit niet. Zo’n 450.000 Nederlanders (3,1%) zijn weleens online opgelicht (bron: CBS).

Voor zowel kopers als verkopers is dit een bron van zorg. Voor sites als Marktplaats, Alibaba en Ebay is dit een serieus probleem. Jaarlijks zijn er tienduizenden aangiftes in verband met internetoplichting. Hoe filter je de oplichters uit je betrouwbare adverteerders? Dat is een eeuwigdurend kat- en muisspel.

Overzicht koop- en verkoopfraude en indentiteitsfraude

Beide partijen worden opgelicht
100 procent veiligheid is niet te realiseren. Wat weerhoudt iemand ervan om een iPhone te koop te zetten en te zeggen dat hij op Vlieland woont? ‘Natuurlijk mag je langskomen om de telefoon op te halen. Gezellig, de koffie staat klaar.’ Tja, dan maak je toch wat sneller het aankoopbedrag over in de hoop dat het goed komt.

Maar ook de verkopende partij heeft te vrezen. Criminelen komen langs bij de verkoper, bekijken de handelswaar, kijken waar en hoe het ligt opgeslagen en komen vervolgens terug om de goederen alsnog op te halen. Tegen nul vergoeding. Of de verkoper wordt gevraagd de goederen langs te brengen en wordt op het afspreekpunt beroofd.

En dan zijn er nog de onbetrouwbare webshops, die veel beloven, maar weinig doen. Volgens Landelijk Meldpunt Internetoplichting werden dit jaar al 166 malafide webshops gesloten. De verwachting is dat er steeds meer criminele webshops zullen bij komen in de komende jaren.

Wat te doen?
Allereerst moet je altijd je gezonde verstand gebruiken. Daarmee kun je het meeste leed voorkomen. Spreek niet af op anonieme plaatsen en wat te mooi klinkt om waar te zijn, is dat meestal ook. Laat je niet te veel leiden door je eigen hebzucht; een nieuwe iPhone voor 100 euro bestaat nu eenmaal niet.

Moeten we dan stoppen met kopen en verkopen op internet? Beslist niet. De online handel blijft groeien. Op dit moment wordt 22 procent van de consumentenbestedingen al online gedaan (bron: thuiswinkel.org). De verwachting is dat dit percentage groeit tot mogelijk 52 procent in 2020.

Verhoog je betrouwbaarheid
Het is bekend dat goede beoordelingen een positieve uitwerking hebben op koopgedrag en consumentengevoel. Men is snel geneigd de ervaringen van anderen te geloven en deze als betrouwbaar te bestempelen. Maar ook dit wordt meer en meer onderdeel van het kat- en muisspel met de crimineel; in mijn kennissenkring worden sites met alleen maar heel positieve waarderingen flink gewantrouwd. Referenties en positieve reviews die te controleren zijn, krijgen een flinke meerwaarde.

De inzet van social media kan goed werken. Wel schuilt daarin het gemak van de eenvoud: het is heel eenvoudig om iemand, een product of bedrijf, af te branden. Een negatieve waardering, ook al is die niet terecht, kan veel schade aanrichten. Als bedrijf ben je snel vogelvrij verklaard. Toch werkt het aantoonbaar goed als je de juiste media inzet; Linkedin (bedrijfspagina) en Pinterest bieden onverwachte mogelijkheden waarmee je goed kunt scoren.

Lokaal
De structuur van Koopplein.nl
is niet voor niets gericht op lokale gebruikers. 84 procent van alle zoekopdrachten via Google is lokaal (mobiel zelfs 88%. Bron: Google entravelnext). Google is steeds beter op de hoogte van de locatie van de gebruiker. Zeker als die een smartphone heeft. Lokaal bevinden koper en verkoper zich op korte afstand van elkaar. Er hoeft dus vooraf geen geld overgemaakt te worden. Dit zorgt ervoor dat oplichting en fraude bij Koopplein.nl minimaal voorkomen.

Controle
Wij werken met ondernemers die een lokaal Koopplein beheren. Zij zijn verantwoordelijk voor de geplaatste content van hun eigen Koopplein. Ze controleren zelf dagelijks handmatig de advertenties, naast een softwarematige, automatische controle. Onze ondernemers zijn getraind in het opsporen van oplichters; ze weten waar ze op moeten letten.

Mogelijke fraudegevallen worden via ons intranet onderling doorgegeven, zodat we snel op de hoogte zijn van nieuwe oplichtingtechnieken die worden ingezet. Ook plannen wij regelmatige bijeenkomsten over dit onderwerp.

Sociaal Paspoort
Hoewel het nieuw is en nog onvoldoende wordt gebruikt, kan een adverteerder een Sociaal Paspoort bij ons aanmaken: daarin worden zijn social media-accounts gekoppeld aan zijn account op Koopplein en zijn advertenties. Een mogelijk koper kan dan bijvoorbeeld ook de Twitter- en Facebookaccounts bekijken van deze adverteerder. Verder kan hij een foto zien van de verkopende partij. Dit moet de anonimiteit van de adverteerder verkleinen en de betrouwbaarheid vergroten.

Social media
Koopplein is geïntegreerd met de bekende social mediaplatforms. Je kunt heel snel een advertentie delen met je volgers (kijk opYoutube hoe dat werkt). Je advertentie wordt daardoor vaker gezien en het verhoogt de betrouwbaarheid. Je kunt immers beter beoordelen wie de verkopende partij is en zou er gelijk een melding van kunnen maken als het zaakje niet klopt.

Het resultaat is dat wij beduidend beter scoren op veilig handelen dan alle andere verkoopsites. Oplichting is op Koopplein.nl tot een absoluut minimum beperkt. Echter, totaal uitsluiten blijft een utopie. Ook voor ons.

Henk Meijer Google

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Is een veilig handelen op internet een utopie?

  1. Ben Poker zegt:

    Beste Henk, dat wij via ons Koopplein zo veilig en betrouwbaar werken is een groot pluspunt. Het is zo jammer dat 1% van de bevolking het leuke en gezellige handelen verpest voor de overige 99% van de bevolking. Maar of het beter zichtbaar zijn via social media een voordeel is waag ik te betwijfelen.
    Velen die intensief social media gebruiken laten ook boodschappen achter waarmee kwaadwilligen hun “voordeel” mee kunnen doen.
    Voor ons Koopplein is het een voordeel dat je eerst in je eigen gemeente gaat kijken naar leuke spullen.
    We moeten echter elke dag weer alert blijven om onze goedwillende klanten te beschermen.

  2. Dit is op Koopplein Bommelerwaard herblogden reageerde:
    Mooi artikel Henk!

  3. Onno zegt:

    Investeren in veiligheid is investeren in imago. Je site moet niet alleen veilig zijn, maar het ook lijken te zijn. Erg handig om dus even de belangrijkste overwegingen op een rijtje te zien.

  4. kooppleinrow zegt:

    Gelukkig is oplichting bij ons Koopplein nog niet voorgekomen. Veiligheid boven alles. Henk, mooi blog weer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s