Siert bescheidenheid de ondernemer?

Wij Nederlanders zijn opgegroeid met de calvinistische gedachte ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Vooral niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Je bescheiden opstellen is het credo. Maar is dat wel zo handig? En vooral: is het als ondernemer verstandig om bescheiden te zijn?

Het is er bij ons flink ingepompt, die bescheiden houding. We hebben moeite om complimenten te accepteren. Die wuiven we snel weg en we hebben de neiging onze prestaties kleiner voor te doen dan ze zijn: kortom, we bagatelliseren onze vaardigheden. Vraag het een Amerikaan en hij zal je uitvoerig uit de doeken doen hoe geweldig hij is, wat hij heeft gedaan en wat hij ermee verdient. Wij Nederlanders vinden dat overdreven en kiezen liever voor (valse) bescheidenheid.

Narcistisch

blog bescheidenheid 2In de laatste decennia is onze calvinistische inslag aan het veranderen. Langzamerhand worden we met z’n allen wat narcistischer; we zijn meer gericht op het individu. Misschien doordat we wereldburgers zijn geworden of misschien omdat we zien dat bescheidenheid je lang niet altijd brengt waar je wilt zijn. Uit onderzoek blijkt dat onze behoefte om ons te profileren sterk is gestegen. Onder invloed van social media richten we steeds vaker de aandacht op onszelf. Met tweets, retweets, Facebookberichten en aanbevelingen laten we van ons horen.

Als ondernemer is een stuk zelfreflectie in deze belangrijk. Waar sta jij in het spectrum tussen heel bescheiden en narcistisch? Hoe treed jij naar buiten? Veel ondernemers zijn voorzichtig en terughoudend bij het aanbieden en presenteren van hun diensten en producten. Successen worden te weinig uitgemeten en expertise onvoldoende voor het voetlicht gebracht. Zo overtuig je potentiële klanten niet van jouw kwaliteiten en wordt het hen niet duidelijk dat ze toch echt voor jou moeten kiezen; je hebt een zeker aanzien en status nodig om prospects en klanten binnen te halen. Let wel: we hebben het hier niet over status en aanzien als in ‘macht en geld’, maar de status van een ondernemer met kennis van zaken, die betrouwbaar is en wiens expertise in hoog aanzien staat.

Tips

Hoe pak je dat aan, zonder als opschepper en mooiprater te worden weggezet? Een paar tips:

blog bescheidenheid

  1. Laat je bedrijf of product op een positieve manier opvallen. Successen mag je best delen met de rest van de wereld.
  2. Blijf bij de waarheid: dingen mooier voorspiegelen of beloftes doen die je niet kunt waarmaken, helpen je niet om een goed en betrouwbaar imago op te bouwen.
  3. Wees authentiek. Ga geen dingen doen die niet bij je bedrijf passen om de aandacht te trekken. Blijf bij jezelf. Waarom ben jij ooit je bedrijf begonnen? Wat zijn je drijfveren en wat wil je bijdragen? Dat zijn de redenen waarom klanten bij jou terechtkomen.

Golden circle

Vooral de laatste tip, het waarom, is een interessante met een veel diepere lading. De vraag waarom kreeg in 2009 een andere dimensie toen marketing-strateeg Simon Sinek de wereld veroverde met zijn bestseller ‘Start with Why’ en zijn optreden op de TEDx-conferentie, dat online inmiddels bijna 20 miljoen keer is bekeken. Sinek stelt het waarom centraal: als je weet waarom je iets wilt, kun je dat met passie doen en het verschil maken met de concurrentie. Dat overtuigt klanten en opdrachtgevers om voor jou te kiezen. Zijn theorie werkte hij uit in de Golden Circle.

De vraag wat doet jouw bedrijf kunnen de meeste ondernemers goed beantwoorden, ook de vraag in de middelste cirkel, het hoe, levert geen problemen op. Maar bij het waarom, wgolden circleordt het vaak stil. Bedrijven die kunnen uitleggen waarom ze doen wat ze doen, hebben een voorsprong. Als je kunt uitleggen waarom jouw organisatie of product het verschil maakt, kun je ook anderen daarvan overtuigen.

Laten we de klant niet vergeten

blog bescheidenheid 4

Als ondernemer moeten we onze passie dus overbrengen aan de klant en laten zien dat wij de beste keuze zijn. Maar ondertussen moeten we een belangrijk gegeven niet uit het oog verliezen: wat wil mijn klant? Wat voor jou compleet helder is, kan voor de klant wel allesbehalve helder zijn.

Daarom is het belangrijk dat je op de stoel van de klant gaat zitten:

  • Met welk probleem worstelt je klant?
  • Wat is urgent voor zijn of haar bedrijf?
  • Wat verwachten zijn/haar klanten?
  • Welke doelstelling heeft jouw klant?
  • Welke kennis of ervaring mist jouw klant?

Kortom, luister naar je klant. Leef je in en vertel waarmee jij kunt helpen en hoe. Dat advies geef ik ook aan onze licentienemers van Koopplein.nl. Zij richten zich met hun lokale Koopplein op het plaatselijke midden- en kleinbedrijf. Als je weet welke behoeftes daar leven, kun je heel gericht oplossingen aandragen en werken aan een langdurige relatie waar beide partijen heel tevreden aan zijn.

Hoe pak jij dat aan?

Ik ben heel benieuwd hoe jij  je bedrijf (of jezelf) promoot. Stel je je bescheiden op of juist niet?  Reageer met jouw tips of reacties!

Henk Meijer Google

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Siert bescheidenheid de ondernemer?

  1. Als ondernemer moet je altijd met een positieve houding een gesprek ingaan. Laat zien dat je het beste voor hebt met jouw gesprekspartner en zijn of haar bedrijf en / of activiteiten. Spreek met enthousiasme over jouw werk en resultaten en laat jouw gesprekspartner geloven in jouw successen. Jouw lichaamstaal straalt altijd vibraties uit die worden vaak vertaald naar een vergelijkbare houding naar jou toe. Henk verwoord het treffend, wees niet bescheiden. Het siert je als je laat zien dat je van meerwaarde kunt zijn. Denk mee met een oplossing voor de problemen van jouw (potentiële) klant.

  2. Freddy Heineken zei ooit: Als je in Nederland in een dure auto rijdt, mag je blij zijn als-ie onbeschadigd blijft. Freddy bivakkeerde dan ook graag in Frankrijk. Maar, Henk, natuurlijk klopt het dat je door interactie èn het stellen van de juiste vragen het verste komt. Ga niet tegenover de collega-ondernemer zitten, maar naast hem…

  3. kooppleinrow zegt:

    Ik sluit mij helemaal aan bij de vorige spreker. Wij zijn trouwens ook vaak geneigd om complimenten af te zwakken in plaats van ze gewoon te accepteren. Daar moeten we misschien met z’n allen nog een beetje aan werken.

  4. Pingback: Siert bescheidenheid de ondernemer? | Koopplein Oss

  5. Marc van Bon zegt:

    Als je iets wil betekenen voor een ondernemer die bij je wilt adverteren, zal je toch eerst zijn bedrijf moeten analyseren, en goed beslagen ten ijs moeten komen als het om oplossingen gaat. Dan hoef je je ook niet te verstoppen cq bescheiden op te stellen. De complimenten komen dan vanzelf in de vorm van een overeenkomst. Dan zit je naast de ondernemer. Dat is wat we willen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s