Social media: strategie noodzakelijk voor (franchise) bedrijven

Social media: strategie noodzakelijk voor (franchise) bedrijven

Onlangs was ik Ronde Tafelvoorzitter bij het Nationale Franchise Congres in Amsterdam (#NFC14). Het onderwerp online ondernemen stond in onze discussie centraal, maar al snel zoomde het gesprek in op de omgang van organisaties met social media.

strategy Koopplein Persoonlijk vond ik het schokkend om te horen dat bij veel organisaties het gebruik van social media nog in de kinderschoenen staat. In veel gevallen wordt deze taak toegewezen aan een medewerker die er dan een paar uurtjes aan mag besteden of is het een ondergeschoven kindje bij de afdeling marketing. Een duidelijk plan van aanpak met helder geformuleerde doelstellingen ontbreekt.

Ingewikkeld hoeft zo’n plan van aanpak overigens niet te zijn; met enkele eenvoudige basisregels en handigheidjes kun je al een positief resultaat bereiken. Bijvoorbeeld door je werknemers en/of franchisenemers te betrekken bij je communicatie via social media. Stuur je bedrijfsboodschap rond en vraag hen dit bericht te liken of er op te reageren en het te delen in hun eigen netwerk. Zo’n actie is snel uitgevoerd, kost nauwelijks iets en kan heel effectief zijn.

searchIn ons kringgesprek bleek dat bedrijven niet bezig zijn met de interne afstemming van de berichtgeving naar buiten. Met andere woorden: veel organisaties hebben hiervoor geen richtlijnen. Dat kan leiden tot tegenstrijdige berichtgeving naar buiten en verwarring bij klanten of potentiële opdrachtgevers. Zorg er ten minste voor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen en instrueer intern de medewerkers over wat wel en niet wenselijk is in de online communicatie.

Beperk dit niet tot de marketingafdeling, maar trek het bedrijfsbreed. Binnen franchiseorganisaties is dit misschien nog wel eenvoudiger te realiseren; iedere aangesloten ondernemer is immers gemotiveerd om ervoor te zorgen dat ‘zijn’ organisatie positief onder de aandacht komt.

Zorg ervoor dat de boodschap over je bedrijf of organisatie helder en uniform is. Houd zoveel mogelijk zelf de regie. Je wilt immers voorkomen dat medewerkers of franchisenemers zelf met teksten aan de haal gaan op LinkedIn of Twitter, met grote risico’s op storende spel- of taalfouten.

Een ‘code of conduct’ is onmisbaar. In deze interne gedragscode staat omschreven hoe er gehandeld dient te worden bij rampen of calamiteiten. Hoe treed je naar buiten? Via welke media en op welke manier? Je wilt voorkomen dat medewerkers er via Twitter of Facebook ongewenste berichten uitgooien met onthullende foto’s of emotionele teksten.

googleBedrijven als NS, KLM, maar ook Bol.com hebben hun social media-communicatie goed geregeld. Stel een vraag via Twitter en binnen enkele tellen heb je via een tweet met antwoord terug. Dat werkt veel sneller dan een telefonisch consult en is minder irritant door de afwezigheid van vertragende doorkiesnummers en irritante achtergrondmuziekjes.

Grote organisaties besteden vaak forse bedragen aan betaalde opties (Google Adwords, banners, advertenties) voor het verkrijgen van een hoge ranking in zoekmachines zoals Google. Dat geld kan veel beter worden besteed door een medewerker of externe partij in te zetten op communicatie via social media. Dit heeft direct een positieve invloed op de organische zoekopdrachten. En die worden als betrouwbaarder en interessanter ervaren. Eventuele kosten die worden gemaakt voor social media-trainingen worden zo snel terugverdiend.

Wij merken dit ook in onze eigen organisatie Koopplein.nl, waarin wij veel investeren in trainingen voor onze licentienemers. Daar plukken niet alleen wij direct de vruchten van, ook onze aangesloten ondernemers zelf ervaren het voordeel. Zo sterk zelfs, dat zij onderling trainingsdagen organiseren om elkaar naar een hoger platform te trekken. Voor ons het beste bewijs dat we op de goede weg zijn.

Meer weten? Ik leg graag uit hoe je dit ook zelf in je bedrijf kunt bereiken. Met een strategisch plan, want dat is beslist noodzakelijk.

Henk Meijer Google

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op Social media: strategie noodzakelijk voor (franchise) bedrijven

  1. Henk, weer een mooi stuk. Lees ik graag. Wat mij overigens opvalt, is dat kleine zelfstandigen (zzp) hun sociale media en google adwords beter op orde hebben dan vel andere kleinere bedrijven. Maar ja, zij hebben ook niemand om het aan over te laten…:)

  2. Idd Jo & Henk ZZP-ers denken er wel over na, en grotere bedrijven verschuilen zich achter een “communicatie” bureau

  3. Anoniem zegt:

    Goede blog Henk. Uit eigen ervaring weet ik wat werken met social media betekent. Als kleine zelfstandige ondernemer krijg je veel aandacht voor weinig. Je moet er wel wat tijd in steken.

  4. Goede blog Henk. Uit eigen ervaring weet ik wat werken met social media betekent. Als kleine zelfstandige ondernemer krijg je veel aandacht voor weinig. Je moet er wel wat tijd in steken

  5. John zegt:

    Voor veel kleine ondernemers is de social media een woud geworden waar ze in verdwalen en het rendement is dan zo hoog niet. Aandacht is leuk, maar het gaat als ondernemer onder de streep toch om de pegels en voorlopig lijken met name de grote spelers als google en facebook er het meeste profijt van te trekken.

  6. Onno zegt:

    Heel leerzaam, vooral als je wel begrijpt dat social media een belangrijke rol spelen binnen de marketing van je product, maar je niet precies weet hoe je het aan moet pakken.

  7. kooppleinrow zegt:

    Weer mooi geschreven Henk. Tussen onze adverteerders zitten er maar een paar die druk zijn met social media en daar het belang van inzien blijkbaar. Wij zijn daar zelf ook vrij druk mee. Ik moet wel toegeven dat het veel tijd kost, maar als het dan wat oplevert is het natuurlijk ruimschoots de moeite waard.

    Ik weet niet hoe KPN het doet met social media, maar die zijn telefonisch heel goed. Ze zijn nl 24 uur per dag bereikbaar en daar heb ik al een aantal keren gebruik van gemaakt. Als je om 11 uur ’s avonds belt, ben je ook zo aan de beurt. Je moet wel een menu doorworstelen waar jouw keuze dan net weer niet bij zit, maar je wordt wel geholpen door diegene die je aan de telefoon krijgt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s