‘Lokale uitgevers denk in kansen!’

Mijn zoektocht naar goede lokale partners.

Binnen ons bedrijf ben ik verantwoordelijk voor de aanwas van nieuwe partners. Doorlopend ben ik op zoek naar ondernemers die geschikt zijn om in hun gemeente een Koopplein te runnen. Waar moeten onze partners aan voldoen? Om dat te bepalen heb ik een profielschets gemaakt van de ‘ideale partner’. De insteek is natuurlijk dat beide partijen hier voordeel uit halen. Onze licentieformule biedt hiervoor voldoende ruimte.

Al snel kwam ik tot de conclusie dat de meest ideale partner een uitgever is van een lokaal huis-aan-huisblad.

Nu is het zeker geen geheim dat het niet bepaald goed gaat in de krantenwereld. De verkoop van traditionele advertenties in de krant heeft zijn langste tijd gehad. Kleine uitgeverijen hebben het zwaar. Door het hele land hoor je de verhalen over forse bezuinigingen en zelfs het opdoeken van nieuwsbladen. Binnen de branche wordt naarstig gezocht naar manieren om de omzet te vergroten en te overleven.

De kans
Deze uitgevers bieden wij de handvatten om hun omzet behoorlijk te vergroten met minimale inspanningen.
Zij kunnen hun offline medium uitstekend combineren met onze online formule. Verkopers en DTP’ers lopen er toch al rond en het aanbieden van pakkagedeals vergroot de aantrekkelijkheid voor adverteerders.

Verder biedt zo’n samenwerking een uitgever kansen om zijn eigen lokale advertenties (zoekertjes, keitjes, etc) nieuw leven in te blazen door een directe koppeling van online en offline; rubrieksadvertenties van Koopplein die in de krant worden geplaatst en krantenzoekertjes die extra aandacht krijgen op Koopplein.

Door de samenwerking kan het lokale MKB (toch de doelgroep van de meeste lokale uitgevers) precies daar adverteren waar zijn doelgroep het meest actief is: iemand die een fiets zoekt, wil kunnen kiezen uit een breder aanbod. Op Koopplein staan de lokale ondernemers tussen de particulieren fietsenadvertenties. In de krant kan de advertentie van de lokale fietsenhandelaar overal komen te staan. Ook naast een bericht over het vrouwenkoor of het bioscoopprogramma. Dus: ‘fish where the fish are’.

Natuurlijk biedt onze formule veel meer opties waarmee de uitgever zijn omzet kan verhogen. Hij kan bijvoorbeeld bedrijfspagina’s aan ondernemers aanbieden en via onze stevige ranking actief bijdragen aan een goede score in de zoekresultaten van Google. Daarnaast is natuurlijk klantenbinding belangrijk: door het aanbieden van zowel nieuwe als traditionele media versterkt de uitgever zijn positie in de lokale markt.

De realiteit
Lokale uitgevers houden de deur stevig dicht voor nieuwe initiatieven. De afgelopen maanden heb ik o.m. via LinkedIn gericht lokale uitgevers benaderd om eens met mij in gesprek te gaan. Zo’n 80 procent van de besluitnemers (en dat zijn er toch zo’n 2500 personen) heb ik met die actie bereikt. Slechts twee van hen reageerden.

Dit teleurstellende resultaat bevestigt het conservatieve imago van krantenuitgevers; zij denken vooral in bedreigingen en niet in kansen. Angstvallig houden ze nieuwe ontwikkelingen buiten de deur en blijven steken in oude modellen die niet meer werken. De uitgeverijen die actief zijn op internet doen dat vooral uit defensieve overwegingen en laten daarmee waardevolle kansen liggen.

Enige tijd terug was ik op bezoek bij de directeur van een vrij grote uitgeverij van lokale kranten. Hij meldde mij met een strak gezicht dat hij niet gelooft in internet als (nieuws)medium. Deze man leidt een bedrijf met meer dan 40 werknemers, die inmiddels al twee noodzakelijke bezuinigingsrondes achter de rug hebben. Ik ben opgestaan en weggegaan.

Angst overheerst in deze branche. Het wordt tijd dat lokale uitgeverijen zich openstellen voor nieuwe kansen. Juist om de bedreigingen het hoofd te kunnen bieden. Ik hoop dat deze column bijdraagt aan een positieve verandering. Dat er toch een paar uitgevers zijn die met mij om tafel willen. Van een goed gesprek wordt toch niemand minder? En met één schaap over de dam…

Henk Meijer  Google

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op ‘Lokale uitgevers denk in kansen!’

  1. Samen sta je sterker. Alleen kun je veel minder. Samenwerken in een zich ontwikkelende markt verstrekt de positie van individuele ondernemers. Je moet niet bang zijn voor ontwikkelingen die jouw bedrijf raken. Ga de strijd aan en groei mee. Angst is altijd al een slechte raadgever geweest. Veel kranten zijn al digitaal op jouw computer aanwezig. De regionale kranten kunnen niet achterblijven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s