Moeten we bottom-up ondernemen om succesvol te zijn?

Het wordt al enkele jaren geroepen: het nieuwe ondernemen heeft de toekomst. Bottom-up boven top-down. Draagvlak en participatie zijn noodzakelijk. Klanten en medewerkers moeten centraal staan. En bestuurders die top-down een organisatie willen managen en krampachtig aan hun eigen doelstellingen vasthouden, komen in problemen. Maar kun je dan als ondernemer alleen nog maar bottom-up succesvol zijn?

bottom up2

Hoewel in alle sectoren de weerstand tegen van bovenaf opgelegde maatregelen, oplossingen en ideeën groeit, is het in veel bedrijven nog steeds de standaard: bestuurders die hun zelfbedachte, of met de hulp van externe adviseurs ontwikkelde, voorstellen top-down uitrollen. Alles is goed uitgedacht en kan vlekkeloos worden ingepast in de organisatie.  Denken zij. Natuurlijk kan dat goed gaan. Als het voorstel perfect is. In de praktijk is dat vaak niet het geval: op de werkvloer blijkt de implementatie nogal wat haken en ogen te hebben. Werknemers constateren zuchtend dat er weer een maatregel moet worden ingevoerd waar niet over is nagedacht. Er ontstaan problemen die door de top niet zijn voorzien. En als de signalen vanuit de eigen organisatie dan niet worden opgevangen of genegeerd worden, kan dan leiden tot inefficiëntie en omzetverlies.

In een vorige blog over geluk als basis voor succes schreef ik al dat werknemers die worden betrokken bij de bedrijfsvoering gelukkiger zijn en met ideeën komen die zorgen voor hogere omzetten en kostenbesparing. Bottom-up leidt in elk geval tot ideeën en besluiten die binnen een organisatie kunnen rekenen op een breed draagvlak, waarschijnlijk praktischer zijn ingericht en daardoor beter implementeerbaar. 

top down

Bedrijven waarin de top-down aansturing overheerst, doen er goed zich minder eenzijdig te richten op strategie en aansturing, maar ook de aandacht te richten op terugkoppeling naar de organisatie. Op die manier is er wederzijdse controle: de directie controleert de organisatie en de organisatie controleert de directie. Tweerichtingsverkeer is noodzakelijk en zorgt voor een dynamisch evenwicht tussen topdown-aansturing en bottom-up feedback.

In veel bedrijven zie je die verschuiving plaatsvinden. De terugkoppeling naar de werkvloer wordt intenser en er komt meer ruimte voor eigen inbreng. De ideeënbus is uit het stof gehaald en werknemers voelen zich meer gewaardeerd en gehoord. De bottom-up ideeën vormen de basis voor een topdown-uitvoering.

bottom up1

In mijn optiek is dat een goede manier om een organisatie aan te sturen. Participatie is goed en nodig, maar kent ook zijn grenzen. Als teveel mensen kunnen meebeslissen, is de kans groot dat een initiatief verzandt. Dat er niets of te weinig gebeurt doordat er teveel verdeeldheid bestaat. Ook staan veel bedrijven best open voor bottom-up initiatieven maar blijkt de bedrijfscultuur er nog niet klaar voor. Je ziet het ook in breder verband: van de gewenste participatiesamenleving komt nog maar weinig terecht. Gemeenten die burgerinitiatieven stimuleren doen er vervolgens weinig mee of zijn niet bereid de regelgeving aan te passen als een goed initiatief zich aandient.  Daarnaast is het vaak zo dat bottom-up-initiatieven op kleine schaal succesvol zijn, maar zich niet of moeilijk lenen voor schaalvergroting. Dan blijft het effect beperkt  tot enkele speldenprikjes die geen belangrijke veranderingen brengen.

Toch is die participatie van burgers en werknemers belangrijk en moeten we de top-down achter ons laten. Alleen al het feit dat werknemers zich meer betrokken voelen is pure winst. Daar komt altijd iets goeds van. In onze organisatie Koopplein.nl werken wij in feite bottom-based: de inbreng van onze licentienemers in onze voorstellen is belangrijk. Zij worden gehoord voordat wij ingrijpende bedrijfsbeslissingen doorvoeren. Ooit is Koopplein.nl begonnen als hard franchiseorganisatie waarin de gehele bedrijfsvoering voor de aangesloten ondernemers was vastgelegd. Ruimte voor eigen inbreng is er in zo’n structuur nauwelijks. Een aantal jaren terug zijn we daarvan afgestapt. Die opgelegde structuur beviel ook ons niet.  

We willen allemaal zelf ondernemen. Dat betekent dat wij niet klakkeloos de ideeën van een ander overnemen, maar met onze eigen ideeën aan de slag willen. Onze licentienemers krijgen die mogelijkheid. Bovendien betrekken wij ze bij beslissingen die onze formule aangaan. Wij willen sparren met onze ondernemers en weten wat zij als de zwaktes in onze organisatie ervaren. En zo doen we dat nu. We laten volop ruimte voor ondernemerschap en staan desgewenst klaar met adviezen en suggesties. Voortdurend leggen wij ons oor te luister en nemen wij de commentaren, suggesties en adviezen mee in onze besluitvorming. Dat betekent echter niet dat wij altijd meegaan met de mening van onze licentienemers. Zij (be)oordelen vanuit hun eigen perspectief, maar wij hebben het totale overzicht. 

Henk Meijer Google

 

 

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Moeten we bottom-up ondernemen om succesvol te zijn?

  1. kooppleinmiddendrenthe zegt:

    Daarom is Koopplein.nl ook zo’n fantastische formule, er wordt zeker wat gedaan met onze inbreng en dat is super! Ik ben nog steeds ontzettend blij dat ik mij bijna 6 jaar geleden bij deze formule heb aangesloten!

  2. Jeffrey Heim zegt:

    Een goed stuk. De trend is wel dat bottom-up initiatieven steeds meer worden gewaardeerd. Managers zullen hier meer voor open moeten staan en dus een cultuur verandering moeten ondergaan.

  3. Marc van Bon zegt:

    Dit is op kooppleinoss herblogden reageerde:
    Mooi verhaal Henk! De klant weer centraal stellen. Grote logge apparaten met teveel “managers” hebben het moeilijk. Teveel “managers” moeten hier mee beslissen om allemaal hun “targets” te halen.

  4. Het idee is goed en daar staan wij als mede koopplein beheerder 100 procent achter, nadeel is verdeelheid binnen een grote groep mensen met als hoofdpunten samenwerking,ondersteuning,begrip en gunfactor naar elkaar toe binnen een organisatie. Erg belangrijk om samen tot een succes te komen en van mekaar te leren en open te staan voor suggesties , hier moet dan ook echt wat mee gedaan worden en dit is vaak in de praktijk niet het geval. Toch een zeer interessant stuk Henk groeten uit Friesland ……..

  5. De tijd dat te veel managers bepalen meedenken in de koers van een bedrijf zal langzamerhand verdwijnen. Werknemers in de productie hebben vaak simpele en betere oplossingen. De zelfstandige ondernemers kiezen over het algemeen ook de koers waarin zij beter worden en succesvol worden. Binnen de Koopplein formule kun je met je persoonlijke inzet ook een mooi succes behalen. Op een gegeven moment betaald de geïnvesteerde energie zich terug.

  6. Jo Spiertz zegt:

    Het idee is inderdaad helemaal goed. Het vereist is zijn uitwerking echter wel enige bundeling en enige sturing. Van elkaar leren, open staan voor elkaars suggesties en er ook echt iets mee doen zijn daarbij erg belangrijk. En daar gaat het in de praktijk vaak mis, zeker ook met ondernemers zoals wij:-). Ik ben het daarover met Stephan eens.

  7. Beetje late reactie van mijn kant, maar zeker een goed verhaal. Al zullen een heleboel managers hier anders over denken.

  8. Koopplein.nl zegt:

    Allen dank voor jullie reacties. Leuk om ze te lezen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s