Het nieuwe winkelen is mix van online en offline

Shoppen en kopen in echte winkels heeft (weer) de toekomst. Lang werd gedacht dat het winkelend publiek massaal zou overstappen naar online shoppen. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat dit niet het geval is. Sterker nog: met hulp van de voortschrijdende automatisering veranderen lokale winkels de komende jaren in aantrekkelijke verkooppunten waar klanten een mix van echte en virtuele beleving krijgen voorgeschoteld. Waar de voordelen van online en offline winkelen op slimme wijze worden gecombineerd.

Dat is de stellige overtuiging van automatiseringsreus IBM. Nu nog struinen we internet af langs webwinkels die ons alles bieden. Willen we meer informatie, dan stappen we een winkel binnen en laten we ons informeren. Dat gaat anders worden. IBM werkt aan een platform dat de voordelen van fysieke retail en online winkelen combineert. Bijvoorbeeld via Watson, een supercomputer die in spreektaal gestelde vragen binnen enkele seconden kan beantwoorden. Hij scant razendsnel een groot aantal informatiebronnen en schat zelf in of het antwoord dat hij wil geven wel betrouwbaar (genoeg) is. Winkeliers kunnen Watson voeden met de hen bekende gegevens van de betreffende klant, zodat er een gedegen advies op maat ontstaat en de klant direct in de winkel tot aanschaf kan overgaan.

Onder veel consumenten en retailers leeft de overtuiging dat het overgrote deel van de aankopen via internet gaat plaatsvinden. Zoals ik in de inleiding al opmerkte, is dat niet het geval. Onderzoeksbureau Forrester meldt in een deze week verschenen onderzoek dat veel mensen zich wel oriënteren via het internet, maar nog graag kopen in fysieke winkels. Het onderzoek werd uitgevoerd in zeven Europese landen. 55 procent van alle consumenten is geen regelmatige online shopper. In Nederland koopt zo’n 13 procent van de consumenten nagenoeg alles online, maar bijna eenderde (29%) koopt en shopt nagenoeg nooit online. Ongeveer een kwart van de consumenten in ons land koopt af en toe wat in een webwinkel.

ABNAMRO kwam in haar Cross Channel Retail Update van februari al met vergelijkbare cijfers. Volgens de bank, die 5500 consumenten bij het onderzoek betrok in zeven branches, combineerde in 2011 al zo’n 35 procent van de Nederlanders online en offline kopen en zal dat aantal naar verwachting dit jaar toenemen tot zo’n 50 procent. In 2020 zal zelfs zo’n 64 procent van de consumenten doen aan cross channel-aankopen.

Image

Dit betekent dat de angst van veel retailers, dat hun fysieke winkel slechts verwordt tot een veredelde etalage, ongegrond is. Maar tijd om achterover te leunen is er niet. Winkeliers en lokale bedrijven moeten wel zorgen dat de consument ook online bij hen terechtkomt en dat uitstraling en service van hun winkel overeenstemmen met hetgeen de verwende consument door internet is gaan verwachten.

Het begint dus bij vindbaarheid. Volgens ComScore gebruikt 56 procent van de mobiele telefoongebruikers hun browser voor lokaal zoeken. Sterker nog: 52 procent van alle lokale zoekopdrachten worden op een mobiel apparaat uitgevoerd. Zorg dus dat je bedrijf online op de kaart is terug te vinden. Hoe doe je dat? Stap 1 is het gebruiken van je gezond verstand: hoe zoek je zelf naar een specifiek bedrijf in de omgeving? Waarschijnlijk zoek je naar het type bedrijf, product of dienst in combinatie met de gemeente of regio. Als je in Den Helder woont, heb je immers niets aan een stratenmaker in Maastricht. Overigens is de vermelding van een plaatsnaam niet eens meer nodig als je je al bevindt op die plek, want Google neemt GPS-data mee in de zoekresultaten.

Een paar tips voor optimalisatie van je lokale mobiele zoekresultaten:

  1. Laat plaatsnaam (en adres) goed naar voren komen in het zoekresultaat, via de meta-description of in de advertentietekst van bijv. Adwords;
  2. Zorg dat mensen je direct kunnen bellen door het toevoegen van een oproepextensie, waarbij er een telefoonnummer is opgenomen in de standaardadvertentietekst van Adwords, of een click-to-call;
  3. Zorg voor een zo volledig mogelijk Google Places-account. Hoe vollediger, hoe beter de ranking;
  4. Vraag klanten om een recensie te plaatsen via Google+. Deze beïnvloeden positief de organische zoekresultaten;

En dan de uitstraling. Veel webwinkels hebben een nogal klinische presentatie van hun aanbod. Er wordt weinig aandacht besteed aan opmaak en teksten van de productpagina’s. Vaak bieden die niet meer informatie dan de omschrijving. Niet erg interessant dus. Dat biedt jou de mogelijkheid om je te onderscheiden. Want veel leuker wordt het als de consument op ideeën wordt gebracht. Wat kun je doen met het product of hoe is het te combineren en waarom moet je het beslist kopen? Zorg ervoor dat bezoekers online enthousiast worden gemaakt. Verleid de klant. Waarschijnlijk gaat die niet direct over tot aankoop, maar een goede (digitale)eerste indruk maak je maar één keer. En als die positief is, blijft dat hangen. Als de bezoeker een goed gevoel heeft bij jouw website, is de kans groot dat hij zijn aankoop doet in jouw fysieke winkel.

Ook social media kun je inzetten om positief voor het voetlicht te treden bij het online publiek. Jongeren tot 35 jaar mailen nauwelijks, maar gebruiken Facebook om hun vrienden een bericht te sturen. Verder biedt ook Koopplein.nl een goed podium om online en offline verkoop met elkaar te verbinden. Als lokaal bedrijf kun je efficiënt en gemakkelijk je lokale doelgroep bereiken met algemene, maar vooral ook met gerichte advertenties via onze lokale marktplaatsen. Diverse licentienemers van Koopplein.nl zijn daar al heel actief mee. Zoals Vincent van Schutterhoef van Koopplein Bommelerwaard. Hij helpt zijn klanten, lokale en regionale ondernemers, met de broodnodige koppeling van internet en fysieke retail. Vincent laat hen op een aantrekkelijke manier extra informatie over hun product of dienst plaatsen via bijvoorbeeld rubrieksadvertenties of wisselende buttons, banners en promoblocs. Die informatieve advertenties worden weer gedeeld door (potentiële) klanten, waardoor deze lokale bedrijven onder de aandacht komen bij een groter publiek.

Henk Meijer Google

 

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Het nieuwe winkelen is mix van online en offline

  1. Dit is op Koopplein Bommelerwaard herblogden reageerde:
    Goed artikel. Van Henk leuk dat mijn bijdrage ook wordt vermeld

  2. kooppleinmiddendrenthe zegt:

    Weer goed geschreven, is wel de waarheid, men koopt nog steeds het liefst in de winkel, maar het is ook heel belangrijk goed gevonden te worden op internet.

  3. kooppleinvalkenswaard zegt:

    Mooi artikel Henk! „Webrooming” is the next big thing. Werk aan de winkel dus.

  4. kooppleinrow zegt:

    Ik denk dat jongeren meer online kopen en ouderen meer in de winkel. Goed stuk Henk.

  5. Kijken en vergelijken gaat het makkelijkst op internet. Hoe breder en scherper het aanbod in de plaatselijke winkels hoe makkelijker bezoekers binnen stappen. Daar wordt de handel gedaan. Ook de 2e hands handel verschuift steeds meer naar de lokale handelssites. Daar liggen dus ook voor Koopplein.nl de kansen.

  6. Humphry zegt:

    Kijken en vergelijken op het internet is wel de trend. Echter, het “fysiek” kunnen aanschouwen/’voelen’ van de artikelen zal nooit vervangen worden door het internet. Conclusie: beiden zullen blijven bestaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s