Inzet social media voor werving licentienemers

Eind 2012 besloten wij de strategie van acquireren voor Koopplein.nl aan te passen. Naast de gebruikelijke wervingskanalen wilden wij social media inzetten om meer ondernemers te vinden voor onze formule.

Als licentieorganisatie hebben wij een groot voordeel ten opzichte van andere ondernemingen: we beschikken al over een uitgebreid netwerk, waarmee we goed kunnen anticiperen op ontwikkelingen en snel kunnen schakelen.

Fase 1: voorbereiden We zijn gestart met een inventarisatie; wie van onze ondernemers doet wat op sociale media,  hoe groot is ons huidige bereik, welke platforms zijn interessant voor Koopplein, etc. Ook moest er een soort ‘code of conduct’ (gedragsregels) worden geschreven, in combinatie met onze gekozen strategie. Onze belangrijkste insteek was het bereiken van nieuwe mensen. Daar hebben we immers de grootste kans om starters/nieuwe licentienemers te vinden.

Fase 2: stroomlijnen van bestaande kanalen Wij hebben eerst overlegd met onze eigen achterban. Welke kanalen gaan we gebruiken en hoe gaan we dit doen. Je boodschap wordt immers vele malen krachtiger als 50 franchisenemers deze ook uitdragen en als die wordt geliked en gedeeld en reacties uitlokt. We besloten met Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ aan de slag te gaan. De consumenten die met onze ondernemers in contact staan, moesten eerst aan onze social media-kanalen worden gebonden. Dit vergrootte ons bereik aanzienlijk.

Voor de juiste aanpak volgden wij een groot aantal trainingen op het gebied van social media. We maakten ons deze kennis eigen om zelf als specialist te kunnen optreden. Nu verzorgen wij zelf de social media-trainingen aan onze licentienemers. Voor een zo efficiënt mogelijke tijdsindeling gebruiken wij hulpmiddelen als Hootsuite, Socialbro en Tweetdeck. Daarmee kunnen bijvoorbeeld in één keer planningen worden gemaakt voor het uitvoeren van een groot aantal acties verdeeld over een langere periode.

Fase 3: uitvoeren van de strategie In deze fase hebben wij de nieuwe strategie ingezet. Binnen de gekozen social media-netwerken zochten we gericht naar profielen met de term ‘op zoek naar nieuwe uitdaging’ of ‘in-between-jobs’. Deze termen kwamen ook terug in onze eigen profielen. Regelmatig schreven wij blogs over dit onderwerp en stuurden wij boodschappen de wereld in met een van deze termen. Gekoppeld aan de nodige dosis humor werden onze berichten goed gelezen; een tweet die 50 keer wordt geretweet, is bij ons geen uitzondering meer.

Het is belangrijk om regelmatig iets te bieden in je boodschap. Wij meldden bijvoorbeeld dat op onze websites meer dan 50.000 vacatures staan. Ideaal voor hen die een nieuwe uitdaging zoeken. Maar we hebben ook acties gehouden, waarbij deelnemers kans maakten op een iPad of smartphone.

Continu stimuleerden wij onze eigen ondernemers om onze acties en handelingen te ondersteunen. Helaas blijkt bij veel ondernemers de actieve inzet van sociale media nog een brug te ver en liepen wij tegen een muur op. Daarom investeren wij veel in het aanleren van ‘nieuw gedrag’. Voortdurend wijzen wij onze licentienemers op het grote belang van social media en laten we ze deelnemen aan eendaagse trainingen om effectief gebruik te (kunnen) maken van sociale media. Bijna dagelijks geven wij updates via ons intranet met als onderwerp social media. Ook hier geldt: de aanhouder wint. We merken dat onze inspanningen vruchten beginnen af te werpen.

Fase 4: oogsten Nu we een bepaalde aanwezigheid hebben gecreëerd op internet, is het tijd om heel gericht ons doelpubliek te benaderen. Dit doen we op verschillende manieren.

Uit de profielen van LinkedIn en Twitter blijkt vaak al of iemand tot onze doelgroep behoort: ‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’. Wij benaderen deze mensen met een persoonlijke boodschap en via digitale mailings, zoals onze maandelijkse nieuwsbrief, Linkedin mail, Twitterberichten, etc.

Door de persoonlijke benadering is de conversie erg hoog. Op dit moment komt meer dan 30 procent van onze nieuwe ondernemers via social media bij ons binnen. Zo’n 90 procent meldt dat ze bekend zijn met onze activiteiten op de verschillende platformen en dat zij onze verrichtingen volgen.

Deze strategie is ook goed inzetbaar voor andere organisaties die op zoek zijn naar franchise- of licentienemers in deze moeilijke tijden. Hebben jullie interesse in meer details of specifieke adviezen, dan geef ik die graag. Ik ben gemakkelijk te bereiken via Twitter, maar ook via de traditionele kanalen zoals mobiel of e-mail.

Henk Meijer Google

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Inzet social media voor werving licentienemers

  1. kooppleinmiddendrenthe zegt:

    Weer top geschreven Henk!

  2. Henk denkt weer in kansen en mogelijkheden. Goed bezig man. Succes.

  3. Nuri zegt:

    Henk, je hebt het mooi verwoord, top!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s