Goede doelen commercieel steeds interessanter

Steeds meer goede doelen zoeken de samenwerking met het bedrijfsleven.  Zowel op lokaal niveau als landelijk ontstaan intensieve, strategische samenwerkingen. Min of meer uit nood geboren door teruglopende inkomsten, maar met interessante commerciële kansen. Dat blijkt uit een vorige week verschenen publicatie van het ING Economisch Bureau.

Zo’n 15 jaar geleden ontdekten marketeers de goede doelen als interessant tool om een product of dienst onder de aandacht te brengen. Toen kwam het initiatief vooral vanuit het bedrijfsleven. Sindsdien heeft cause related marketing flink aan populariteit gewonnen. Indien goed aangepakt, hebben zowel het bedrijf als de klant en het goede doel er baat bij.

Bij goede doelen marketing, zoals cause related marketing in ons land wel wordt genoemd, verbindt een bedrijf zichzelf (of een merk, product of dienst) met een goed doel. Klanten kunnen zo zien waar een bedrijf voor staat en dat er sprake is van maatschappelijke betrokkenheid. Zo kan een voorkeur ontstaan voor het specifieke bedrijf of product. Cause related marketing helpt bedrijven zich te onderscheiden van hun concurrenten. En dat kan weer belangrijk zijn voor de prijsbepaling van een product. De associatie met een goed doel kan bijvoorbeeld een hogere prijs rechtvaardigen. De goede doelen helpen het bedrijf de klant tot een aankoop te verleiden. Meestal verloopt de samenwerking via promotionele acties, waarbij voor ieder verkocht product x er bedrag y naar het goede doel gaat.

Consumenten waarderen de betrokkenheid van bedrijven bij goede doelen. Al in 2004 bleek uit een onderzoek van TNS Nipo, gehouden onder 1261 mensen en 538 bedrijven, dat de helft van de Nederlanders vindt dat je gezien mag worden met producten en merken die goede doelen sponsoren. Zo’n 40 procent denkt positiever over dat bedrijf. De sociale betrokkenheid van een bedrijf kan zelfs doorslaggevend zijn bij de voorkeur voor een merk of product: bij gelijke prijs en kwaliteit is steun aan een goed doel voor consumenten belangrijker dan merk-loyaliteit, ontwerp of innovatie.

Uit datzelfde Nipo-onderzoek blijkt overigens ook dat het effect voor de goede doelen zelf minder groot is. Soms is er zelfs sprake van scepsis bij de ondervraagden over de toenemende mate van samenwerking tussen bedrijven en goede doelen. Sowieso moeten de combinaties logisch zijn; het goede doel moet aansluiten bij het bedrijf en acties moeten goed worden uitgevoerd. Verder moet het bedrijf laten zien dat het oprecht betrokken is bij het goede doel, omdat de consument er anders genadeloos doorheen prikt en de cause related marketing juist negatief gaat werken.

Ondanks de mogelijke valkuilen biedt cause related marketing ook naar de toekomst toe nog steeds interessante mogelijkheden. Opvallend is de ontwikkeling dat het initiatief steeds vaker wordt genomen door de goede doelen zelf, zoals ook blijkt uit het ING-rapport.

Goede doelen hebben te maken met teruglopende inkomsten. Door de recessie zijn bedrijven en particulieren minder gul en ook in overheidssubsidies wordt fors gesneden. Daarnaast zijn er zoveel goede doelen, dat het lastig is donateurs en leden te (blijven) binden.

Bedrijven hebben de maken met een toenemende druk op hun maatschappelijke positie. Consumenten verwachten meer betrokkenheid en een verantwoordelijke opstelling ten opzichte van onze leefomgeving. Duurzaamheid is een factor van belang en maatschappelijk verantwoord ondernemen is eigenlijk geen keuze meer maar een must.

Daardoor is nu ook het belang van samenwerking voor de goede doelen groter. Er zijn meer financiële middelen beschikbaar voor activiteiten en innovatie, het netwerk wordt groter en er is meer expertise in huis. De combinatie van twee verschillende werelden geeft een win-win-situatie. Vooral als de focus ligt op een gemeenschappelijk doel. Op een thema dat de maatschappelijke en zakelijke doelen op een lijn brengt.

Grote bedrijven zetten de trend, maar ook op lokaal niveau verbinden bedrijven zich steeds vaker aan goede doelen. De lokale supermarkt die een actie houdt voor de voedselbank. Of de sportzaak die in samenwerking met plaatselijke sportclubs een sportevent organiseert waarbij (een deel van) de opbrengst naar de clubs gaat. Want los van het feit dat de recessie er voor zorgt dat consumenten minder geven aan goede doelen, lijkt er een gevoel te bespeuren dat mensen steeds vaker liever een goed doel dichtbij huis sponsoren. Dat direct duidelijk is waar het geld aan wordt besteed.

Ook Koopplein.nl richt zich vooral op lokale goede doelen. Regelmatig worden onze licentienemers benaderd door lokale hulporganisaties en goede doelen. In veel gevallen resulteert dat in gezamenlijke acties in een gemeente of regio. Als duurzaam bedrijf dat het hergebruik van goederen stimuleert staan wij open voor goede initiatieven. Regelmatig besteden wij bijvoorbeeld aandacht in onze nieuwsbrief aan hulpacties, organiseren we gezamenlijk een wervingsactie of stellen wij advertentieruimte beschikbaar. Betrokkenheid moet je vooral laten zien. Geen woorden maar daden.

Henk Meijer Google

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Goede doelen commercieel steeds interessanter

  1. kooppleinmiddendrenthe zegt:

    Weer mooi geschreven Henk Meijer!

  2. Met goede doelen een goed commercieel gevoel kweken geeft weer een hele nieuwe dimensie aan commercieel denken.

  3. Goede doelen, een goede zaak. Mooi geschreven Henk!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s