Trend voor 2014: delen is het nieuwe hebben

De ontwikkelingen in ondernemersland volgen elkaar razendsnel op. Het is bijna een dagtaak om te volgen en te bepalen wat relevant is voor jouw bedrijf en wat niet. Gelukkig lopen er nogal wat specialisten rond die het nodige voorwerk voor de kleine zelfstandigen verrichten. Zo stelt MKB Servicedesk jaarlijks een Top Tien op met de nieuwe zakelijke trends.

Trend 1 voor 2014: delen is het nieuwe hebben. Oude businessmodellen werken niet meer en dat vraagt van jou als ondernemer om voortdurende aanpassing aan veranderingen in de markt. Ondernemers die innoveren zijn vaak succesvol.

Wat moet je doen

Speel binnen de mogelijkheden die je hebt in op nieuwe ontwikkelingen en gebruik nieuwe technologieën. Leer uit de markt wat de behoeftes zijn van je klanten en hoe je die van dienst kunt zijn. Verbeter productieprocessen of versimpel de toegang tot de markt. Dat zijn geen kostbare of tijdrovende processen. Het gaat vooral om een andere benadering. Leer ‘omdenken’; kijk naar de mogelijkheden en niet naar de problemen.

Klein is het nieuwe groot

Ik heb het al vaker geroepen, maar voor 2014 wordt het ook een MKB-trend: klein is het nieuwe groot. Kleine (lokale) ondernemers hebben de macht. Wij kunnen onszelf uit de crisis helpen, los van de banken, onze regering en Europa. Als wij inventief zijn, kunnen we nieuwe mogelijkheden bedenken en (weer) omzet maken. Dat doen we vooral door elkaar te helpen en gebruik te maken van elkaars specialisme.

Praktijkvoorbeeld

Ook Koopplein moet schakelen en bijblijven. Wij constateerden dat veel van onze adverterende garagebedrijven hun autoaanbod op meerdere occasionsites tegelijk wilden plaatsen. Ze hadden geen trek om iedere auto op elke afzonderlijke website opnieuw in te voeren. Logisch, want dat is tijdrovend en bovendien vervelend werk. Onze bezoekers willen graag een zo compleet mogelijk aanbod van de tweedehands auto’s in hun gemeente. Zij verwachten van Koopplein een goed gevulde en aantrekkelijke rubriek Auto’s & Toebehoren. En wij? Wij willen zowel onze gebruikers als adverteerders tevreden houden en dus gingen wij op zoek naar oplossingen.

Autocommerce

Terugkerend op trend 1, delen is het nieuwe hebben, bood zich de oplossing voor ons probleem zich aan: Autocommerce. Deze softwaretoepassing van het bedrijf Autosoft biedt een systeem aan waarbij de aangesloten autobedrijven maar één keer hun occasions hoeven in te voeren. Vervolgens vinken zij in de software aan op welke (deelnemende) sites hun auto’s moeten worden geplaatst, et voila! Garagebedrijven blij, Kooppleingebruikers blij, wij natuurlijk blij en Autosoft blij. Die kan via Koopplein ‘binnenkomen’ bij garagebedrijven die toe zijn aan een nieuwe website of nog niet werken met een occasionsysteem. En zo lopen wij mooi op de trends van 2014 vooruit.

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Trend voor 2014: delen is het nieuwe hebben

  1. Mooie blog Henk! We zijn blij met al die auto’s op onze site. Wordt veel naar gekeken! Bedankt.

  2. Ben Poker zegt:

    Dat is toch de kern van een goede vooruitstrevende ondernemer. Je bent elke dag op zoek naar kansen en mogelijkheden. Vorige week werd een top 10 geplaatst van dorpen en steden waar veel word gehandeld. In de provincie Groningen is dat Wildervank. Volgens mij is daar nog geen collega actief. Behoorlijke kans dus om hier een succesvol Koopplein te starten.
    Zelf ga ik binnenkort starten met een nieuwe reclame uiting in een supermarkt. Samen DDA Advertisement plaatsen we in een supermarkt een zuil met daarin een groot TV scherm waarop voortdurend reclame uitingen te zien zijn. Uiteraard wordt de zuil in de Koopplein kleuren geplaatst. Nieuwe promotie kansen voor met name lokale bedrijven en vergrootte aandacht voor ons Koopplein. Immers, waar komen meer bezoekers dan in een supermarkt.
    Kansen blijven komen al is het misschien niet elke dag of elke week. Als ondernemer moet je vertrouwen houden en doorgaan.

  3. Marc van Bon zegt:

    Prachtig geschreven blog Henk.
    Innoveren en veranderen zijn de sleutelwoorden. En kijken naar mogelijkheden!

  4. Wat een positief geschreven artikel, mijn complimenten!

    Voormalig organisatieadviseur Leo van der Hoeven voorzag een paar jaar geleden in zijn boek Opstaan in het donker, dat oude businessmodellen niet meer zouden werken bij crisis. Ook het delen is het nieuwe hebben haalde hij in zijn boek aan. Verder geeft hij handvaten, hoe op persoonlijk niveau en als ondernemer de crisis aan te gaan.

    Ondernemers, doe uw voordeel met zijn boek. Lees de positieve reviews bij bol.com w.o. de warme aanbeveling ter publicatie door Herman Wijffels! Bij Managementboek.nl kunt u lezen waar dit boek over gaat en wie Leo van der Hoeven is. Ik wens u allen veel inzichten toe! Tevens nadere info tevens via bijgaande site http://www.leovanderhoeven.nl

    Groet! Mallorca/Petra van der Hoeven
    (PR & Marketing boek Opstaan in het donker).

  5. Sinds ruim een jaar ben ik zo’n kleine ondernemer en ik moet zeggen, het bevalt goed. De bezoekersaantallen zijn sinds de start verdriedubbeld tot gemiddeld 17000 per maand en door het ruime aanbod nu aan auto’s op de site zal dat alleen maar verder stijgen. Een mooie oplossing: automatisch laten inschieten. De lokale koopplein ondernemer is er blij mee.

  6. Top! Mooi geschreven Henk, ga zo door!

  7. Henk weer mooi geschreven, top!

  8. Bert Kamphorst zegt:

    Henk , ziet er goed uit !

  9. dickvangenne zegt:

    Alweer een mooie Blog geschreven Henk Meijer. ” Keep up the good work” 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s