Duurzaam ondernemen in crisistijd

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat al jaren hoog op de prioriteitenlijst van de detailhandel. Het verstevigt de concurrentiepositie, bespaart kosten en geeft een voorsprong op anderen. Toch wil het maar niet zo lukken met MVO in deze bedrijfstak.

Zeer recent heeft het kabinet enthousiast gereageerd op een voorstel van de Europese Commissie om grote bedrijven te verplichten in hun jaarverslag te vermelden hoe zij invulling geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (Bron: Raad Nederlandse Detailhandel). Deze verplichting zou meer aandacht voor milieu en duurzaamheid moeten opleveren, zo is de gedachte. De detailhandel zelf ziet daar niets in. Die zit niet te wachten op weer een opgelegde verplichting. Die heeft liever meer of betere voorlichting over de plichten en eisen die aan bedrijven worden gesteld op het gebied van MVO. De kleine ondernemer is ondertussen door de crisis nauwelijks nog bezig met duurzaam ondernemen. Die heeft het te druk om zijn hoofd boven water te houden. En de consument vindt het vooral een zaak van de fabrikant om met duurzame en maatschappelijke verantwoorde producten te komen.

Starten anno 2013

En wat nu als je ondanks alle negatieve adviezen en sombere berichten toch een eigen bedrijf wilt starten anno 2013? En het liefst kiest voor duurzaam ondernemen? Dan is het verstandig je te oriënteren op minder voor de hand liggende manieren van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij hebben dat ook gedaan, al in 2005. Bij de start van Koopplein.nl , een keten van lokale marktplaatsen op internet. We begonnen een ‘proeftuin’ op Texel. Met die eerste lokale, digitale marktplaats zetten wij ons in voor hergebruik van spullen die best nog een tweede of zelfs derde leven meekunnen. De handel vindt bovendien dichtbij huis plaats. Dat bespaart flink wat reistijd en dus CO2-uitstoot, doordat je niet (lang) in de auto hoeft te stappen en geen gebruik hoeft te maken van een pakketdienst.

In dit concept werk je vanuit huis in je eigen omgeving. Ook hier wordt het milieu gespaard: geen extra bedrijfsruimte die verwarmd en verlicht hoeft te worden en geen autoverkeer van en naar de werkplek.

Sympathiek

Het concept Koopplein.nl slaat aan. Inmiddels zijn er tientallen lokale Kooppleinen actief. Veel mensen zien de milieuvoordelen van lokale, digitale handel. Bovendien help je niet alleen het milieu, maar ook elkaar. Dat er met deze sympathieke manier van ondernemen nog een leuke boterham is te verdienen, is helemaal mooi meegenomen. Want voorlopig gaat alleen de zon nog voor niets op.

Over Koopplein.nl

Koopplein.nl is gevestigd op Texel. Wij zijn een van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig, duurzaam en GRATIS. Ook je eigen bedrijf starten? Neem contact met ons op, we leggen de formule graag goed aan je uit.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Duurzaam ondernemen in crisistijd

  1. De regering gaat nog meer bezuinigen, men moet dus wel duurzaam gaan denken in crisistijd. Koopplein groeit hard en heeft de juiste formule op het goede moment.

  2. Ben Poker zegt:

    Koopplein.nl – De enige gratis handelsplaats in jouw gemeente met een mooie zakelijke uitdaging.

  3. Wat een goed initiatief! Goed voor het milieu en het creëert binding in de samenleving wat duurzaamheid stimuleert.

  4. John Smit zegt:

    Beste Henk,
    Leerzaam stuk zeker over duurzaam ondernemen en het is en sympathieke manier van ondernemen.

  5. Kees-Jaap zegt:

    Ook het digitaal adverteren is vanzelfsprekend het summum van MVO.
    Alle oudere-/ printmedia verbruiken veel energie, grondstoffen etc.. Hierna moeten deze nog hun weg vinden naar de brievenbussen (wat vaak niet lukt, getuige de hopen ‘gemorste’ folders in parken en openbare groenvoorzieningen) en ophaalpunten. Dit zorgt weer voor veel CO2-uitstoot en vervuiling. Vervolgens worden de folders en kranten weer bij het oud-papier gegooid en moeten dus ook weer gemotoriseerd afgevoerd worden. Bescherm het milieu optimaal en adverteer digitaal!

  6. Arno Bleije zegt:

    Goed concept in deze crisistijd! En ook nog eens duurzaam. Ideaal om zo toch een eigen bedrijf te kunnen beginnen.

  7. bon1107 zegt:

    Geweldig concept is deze crisistijd.

  8. Jeffrey Heim zegt:

    Koopplein.nl staat garant voor een betrouwbaar bedrijf en een betrouwbaar product. De ervaringen zijn uitstekend. Het duurzaam ondernemen is zeer “hot” en Koopplein.nl loopt hiermee voorop.

    • Koopplein.nl zegt:

      Beste Jeffrey Heim,

      Dank voor je leuke reactie. Mocht je geïnteresseerd zijn in een gesprek dan hoor ik dit graag. Wij groeien momenteel met 1 nieuwe ondernemer per week. Dat kan natuurlijk alleen maar als we een ijzersterke formule hebben.

  9. Albert Einstein zei het al: “Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid”. Dus niet zo moeilijk doen: Gewoon even Kooppleinen!

  10. Leuk dat er de laatste tijd zoveel kooppleinen starten. Dat is goed voor de landelijke bekendheid en wie weet, zijn volgend jaar alle kooppleinen bemand. Dus Henk, ga zo door.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s